Monday, June 27, 2011

past is past...go n get ur life....:D

assalamualaikum...

malam yg indah....musim hujan sudah berkunjung tiba di manipal...xsah xbasah ke kelas...kita hanya sebagai hamba Allah tak pernah tahu kan apa yg akan berlaku...yg telah berlaku..kita hanyalah hamba....n sentiasa akan menjadi hamba....walau sehebat mana pun kita rancang...tapi jangan kita lupa ada perancang lagi hebat dari kita....

aku cuba berlaku dgn adil dgn sekeliling org...bcoz i know life is too short rite...bila ada layanan yg sebaliknya diberikan..aku merasa sgt kesal...kerna ini mungkin berpunca dari silapku sendiri..masakan layanan sebegitu diberikan.....maafkan diriku ini...

semua yg berlaku ada hikmahnya kan...takdir Allah menentukan segalanya...ditakdirkan oleh Allah aku menyambung belajar di India..first dapat tawaran x nak pergi..sebab macam2 sebab...first sebab,mak tak bagi belajar oversea...dan byk lagi...time tu aku dah nak bayar yuran masuk uia..tapi beginilah takdir Allah...mak akhirnya bersetuju...aku pun solat istikarah...xtahu nak pergi uia mahupun india...alhamdulillah,dua2 pilihan course yg sama...akhirnya aku sampai di bumi Manipal pada tanggal 13 march 2010...nak tahu apa mimpi petunjuk aku pilih india...dalam mimpi tu aku nampak..aku naik bas yg dipenuhi org..penuh sgt2...sooo india rite..hehehe...

alhamdulillah...dah setahun setengah aku di sini...pahit manis segala macam rasa susah dirasa...alhamdulillah...berjaya masuk second year...setelah bergelen2 air mata yg tumpah semasa first year...pagi exam final..rasa gundah gulana..rasa kosong di dalam kepala...rasa tidak tahu apa2...tapi alhamdulillah...dalam exam Allah tolong...benarlah...hanya Allah pengharapan...terima kasih kepada kawan2 yg sgt banyak membantu sepanjang aku belajar di sini...

sejak datang di india...byk yg aku belajar.....aku lebih mengenal apa itu erti sabar...n apa itu erti syukur..
sampai ada kawan aku yg cakap...aku tengok kau sekarang..dah berubah...dah dapat bersabar...lol..tergelak besar aku mendgrnya...mungkin ni hikmahnya aku datang sini..allah nak latih aku supaya bersabar...sekarang,bila aku nak marah org aku tahan...aku sakit hati aku diam..pernah jugak aku menangis kerna menahan sabar....tapi kadangkala...aku tumpas...kesabaran ku hilang..aku begitu kesal semua ni berlaku..maafkan aku...aku belum betul2 kuat..insyaAllah,aku akan cuba lagi..:))

perkataan syukur sungguh bermakna di sini...kesusahan hidup penduduk tempatan di sini..boleh mengalirkan air mata n menyentuh hati yg melihatnya...terlalu byk utk aku listkan di sini yg membuatkan aku benar2 bersyukur..rumah aku sewa sekarang...ada seorg cleaner n ada tukang masak...yg mak cik cleaner ne...orgnya sngt kurus...dia bekerja kat rumah aku dan beberapa rumah yg lain...kulihat dia begitu penat melakukan tugasnya...bayangkan dia bersihkan 7-8 rumah setiap hari..menyedihkan bukan...kawan aku pernah ke rumahnya..rumahnya sebesar bilik...dan semuanya berlangsung di situ..memasak,makan,tidur...dan anaknya yg comel2 tentulah tidak sekolah...pendapatannya tidaklah begitu lumayan..dia pernah terkejut sebab kami satu rumah selalu makan ayam..katanya..dia hanya makan ayam...jarang2 sekali....

byk lagi,kisah menyayat hati di sini...ku lalui jalan menuju ke kelas...ku lihat mak cik2 yg telah berusia mengangkat batu2..utk projek pembinaan...ku lalui jalan itu lagi di waktu,ku lihat ada org yg tidur di luar kedai makan..beralaskan selimut....
ku lalui lagi jalan yg lain...ku lihat2..rumah2 dibuat dari khemah....sekarang sudah sampai musim hujan..sudah tentu mereka tidur dalam kebasahan...

ku pergi ke perpustakaan..ku lihat...pak cik yg seliparnya hanya separuh dari kakinya...ku lihat org disini begitu bersemanangat bekerja mencari rezeki...kulihat..ramai kanak2 meminta2 wang di jalanan..baju mereka sangatlah lusuh...ku pernah lihat jugak...ada yg kujumpa yg berjalan menggunakan tangan...tidak dapat berdiri....sedih bukan...

sedangkan aku dapat tido di katil yg begitu melenakan..makan minum yg cukup...duit elaun setiap 3bulan...masuk tepat masanya..kulihat lagi...anggota badanku..semuanya berfungsi dgn baik..ku sentuh tangan ini..tgn ini masih lagi dapat menaip,dapat menulis..ku sentuh mataku..masih dapat melihat....ku sentuh kakiku.kaki ini masih lagi mampu melangkah kemana saja aku ingin pergi...bila aku pulang ke malaysia..keluargaku menungguku dgn penuh girang di rumah..emak asyik bertanyakan,apa yang ingin aku makan...semuanya sayang dan rindu aku..adakah aku tidak nampak kasih syg mereka...

kadang2 aku sedih dgn diriku...atas ujian yg sedikit cuma menimpa...aku merasakan sangat sedih...walhal apalah nilai air mata utk aku tangisi perkara n masalah sekecil rupa itu...namun syaitan itu terus kreatif,memikirkan cara utk sentiasa mencari kelemahan aku..utk aku lupa janji Allah yg sebenar.....utk aku jadi lalai...dan tidak kuat hadapinya... masalah yg menimpaku sedikit cuma...berbanding apa yg menimpa org lain n ujian yg dilalui..oleh Rasulullah s.a.w......

semoga Allah beri kekuatan jiwa..n kekentalan jiwa utk aku hadapi setiap apa yg berlaku n semoga Allah setiasa turunkan yg terbaik buatku.....

ayuh...berusaha utk block 2....chaiyok2!!

mintak maaf kepada sesiapa yg pernah disakiti....pada masa yg lepas,masa sekarang dan akan datang...maafka diri ku ini........huk3

yakin pada Allah bknlah mengharap terkabul segala hrpn..yakin pada Allah bkn mgharap keindahan nikmat..yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pd ketentuanNya..rasa bahagia dgn ujian walaupun perit..disitu air mata yg menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka..indahnya tarbiyah Allah..tersirat rahmat dan ujian..diuji kita sbg tanda sygNya.

sunnatullah Allah menciptakan manusia ade masa dia jatuh ..dia akan naik semula..tapi jika dia tidak mencuba untuk bangun kembali lalu berputus asa..dia sebenArnya berputus asa dengan Allah dan tidak redha dgn takdirNya..walhal Allah lebih tahu ape yg baik untukNya..Allah lebih dekat denganmu dari urat lehermu sendiri















Saturday, June 25, 2011

dont leave me my Dear..:')

assalamualaikum...

i really have nice,great,amazing video about history of islam...sejarah islam dari dulu sampai ke hari ini..tapi xtahu macam mana nak letak dalam blog n nak share...:'(...oke,sy cerita la serba sedikit...video ini mengisahkan tentang kenaikan islam..bermula dgn dakwah Rasulullah disambung oleh para sahabat Baginda...seterusnya...islam terus tersebar luas di pelosok dunia.....selepas pemerintahan khulafah ar rasyidin,bani umayyah,bani abbasiyah seterusnya turki uthmaniyah...akhirnya kemerosotan Islam berlaku akibat kekejaman mustafa kamal dan seterusnya...

akhirnya hari ini kita dapat lihat tanah palestin dirampas oleh israel..menyedihkan bukan,rumah mereka dirobohkan...ramai ahli keluarga dibunuh.....sedangkan ramai muslim lain macam tidak ambil peduli...diceritakan juga di dalam video,pengaruh2 barat seperti hiburan yg melampau menyebabkan umat islam terus hanyut dan leka sehingga tidak lagi mempedulikan apa yg berlaku di keadaan sekeliling n masalah yg berlaku terhadap umat Islam yg lain..masalah buang bayi,masalah merempit,lumba haram,pergaulan bebas berlakuu secara meleluasa....menyedihkan bukan....sy tahu,ramai yg tahu pasal ne...dan pasti ada yg bicara...apahal ko poyo2 tulis benda ni..ko pun bukannya baik sgt..i know,but i try my best...pls Allah show me the right path......tapi tatkala tinta dicatatkan di sini..utk mengingtkan kembali jika sy lupa...:')

as the post before:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

p/s: kagum dgn salahuddin al ayubi n sultan mohamad al fateh........





watch n think about it...:D

video

Monday, June 20, 2011

update laju laju :D

Cinta manusia itu urusan Dia. Cintakan Dia itu urusan kita. Jgn sibukkan diri dgn urusan Dia sedangkan kita gagal menyempurnakan urusan kita




Andai kau JATUH tetaplah BANGUN,
Andai kau SEDIH tetaplah TERSENYUM,
Andai kau LELAH tetaplah TEGAR,
Kerana Allah telah menjanjikan yang TERBAIK buatmu..
InsyaAllah.
..



Siang Itu Terang, Jangan Gelapkan Dengan Dosa...Malam Itu Panjang..Jangan Pendekkan Dengan Tidur..Manfaatkan Masa Mudamu Dengan Menjadikan Taqwa Sebagai Perahu, Iman Sebagai Nakhoda Dan Tawakal Sebagai Layarnya

Wednesday, June 1, 2011

pencuri datang lagi!!!~~~

salam...


alhamdulillah..masih dapat bernafas di hari yg cerah ini...emosi sedikit tergangu dek peristiwa yg berlaku semalam...macam xpercaya pun ada...oke,semalam second time percubaan org nak mencuri..
cerita bermula, semalam seperti biasa pulang dari library...selepas tu..semalam hari aku bertugas bersihkan dapur..selepas bersihkan dapur..makan2 kat ruang tamu..bergelak ketawa dgn housemates...


hampir pukul 1.30 pagi..masuk bilik...tgk roomate masih xtido...borak2 jap.selepas tu,pukul 2 dah nak tido...xdapat nak tido sgt....akhirnya dapat juga melelapkan mata.....kejadian bermula sekitar jam 3.15...roomate aku kejutkan aku...sebab dia ternampak..kelibat beg aku bergerak2 dari arah meja yg dekat ng katil menuju ke tingkap...aku yg masih termamai bgun...dah terketar2,terus rampas beg yg tersangkut dari batang paip dan menjerit kat org tu...lepas dah jerit dan ambil tu terus lemah satu badan..xdapat nak bangun tutup tingkap..roomate pun begitu juga...nak kejutkan housemate lain tapi kesian...


terus tak dapat tidur sebab takut...tapi selepas solat subuh.terus tido sebab tak tahan...alhamdulillah,ada hikmah kan benda ni berlaku..bolehla aku solat di awl waktu...:')..thanks Allah...
maybe ini kecuaian aku sebab xtutup tingkap semalam..tapi rasanya aku dah  tutup..


peristiwa ni dan yg berlaku hari tu yg aku ternampak kelibat manusia yg cuba nak masuk rumah sewa kitaorg ...betul2 buat aku trauma...rasa takut tu ada...tapi bersyukur sgt3 sebab pencuri tu cuba nak ambil beg kosong yg hanya ada 2 rupees dan beberapa batang pen...padahal beg duit aku berisi cash yg agak byk,card debit n segala bagai..hanyalah dekat sgt dengan tingkap dan boleh digapai dgn tgn berbanding beg kosong yg dicapainya dgn batang paip....handset aku yang baru beli tak sampai sebulan pun masih selamat..Allah Maha Berkuasa kan..rasa sedih sgt...mungkin Allah lindung pemandangan pencuri tu.... Thanks Allah..thanks:').. 


aku sedih sgt bila kenang2 balik apa yg Allah dah bagi dan lindung aku..kadang2 aku tak ingat kat Dia..lalai dgn suruhannya..insyaAllah dalam usaha membaiki diri...Dia paling berkuasa....kalau Dia kata 'kun fayakun-jadilah maka jadilah..semua benda tu tak mustahil...oleh itu, samalah kita bertawakal..n sentiasa berdoa semoga Allah sentiasa lindung kita dari segala kejahatan manusia dan iblis laknatullah....


kita tak tahu apa yg akan berlaku di masa hadapan kan...hanya kepadaNya tempat kita berharap...maybe suatu hari kita akan diuji tapi terimalah ujian itu dgn hati terbuka..insyaAllah byk hikmahnya tersembunyi..jgn lupa terus bersyukur atas segala nikmat2 kurniaanNya..nikmat tubuh badan..nikmat sihat......yg xdapat dibeli pom...insyaAllah sama2 kita muhasabah diri....sebagai peringatan diri sendiri utk aku insan yg lemah...~~~~




p/s: 


apabila kita mencintai Allah,hakikatnya kita memiliki segala-galanya...Inilah cinta yg tidak akan terpisah oleh ruang,jarak,masa,harta n kematian..:').


"Hari ini dan hari-hari seterusnya pasti ada air mata dan ketawa, ada mudah dan payah, ada patah dan tumbuh, modal kita cuma satu, hadapilah segalanya sebagai hamba Allah. Mengaku lemah, untuk diperkukuhkan-Nya, mengaku jahil untuk diberikan ilmu, mengaku miskin untuk diperkayakan-Nya~~